Positieve tussenstand Code95

03-04-2014

Code95.jpg

Tot en met 2013 hebben in totaal 153.663 chauffeurs een of meerdere nascholingscursussen gevolgd. Dit is een toename van bijna 20.000 chauffeurs ten opzichte van 2012 (134.833). Inmiddels hebben 33.361 chauffeurs voldaan aan de verplichte nascholing, van wie 14.391 chauffeurs de nascholing in 2013 hebben afgerond. Dat heeft het CBR bekendgemaakt.

Het aantal chauffeurs die sinds de invoering van de Richtlijn Vakbekwaamheid drie of meer nascholingsdagen hebben gevolgd, is 86.960. Met het oog op de deadline voor een grote groep vrachtautochauffeurs in 2016 lijkt dit een positieve tussenstand, zegt CBR.

Vrachtwagenchauffeurs die na 10 september 2009 de basiskwalificatie hebben behaald, vallen meteen in de vijfjarige cyclus van nascholing. Dit betekent dat voor deze vrachtautochauffeurs de Code 95 al in september 2014 kan aflopen. Om beroepsmatig te mogen blijven rijden moet de Code 95 tijdig worden verlengd. Het advies is om minimaal twee weken voor het verlopen van de Code 95 de nascholing af te ronden.

In 2013 zijn er in totaal 129.320 dagen nascholing gevolgd, waarvan 24.911 praktijk en 104.409 theorie. Dit is een lichte daling ten opzichte van 2012, toen er 133.712 dagen nascholing gevolgd waren. De meeste cursussen zijn gevolgd in het eerste en in het vierde kwartaal. De afname van het aantal gevolgde nascholingsdagen is mogelijk te verklaren door de huidige economische crisis, waarin ook de transportsector zich bevindt. Bemoedigend is de toename van het aantal praktijkdagen, dat steeg van 23.011 naar 24.911.

De top 3 van theoriecursussen werd afgelopen jaar gevormd door: ADR, Digitale Tachograaf en het meest populair was de Chauffeursdag. Onderaan de top 3 van praktijktrainingen staat Rijoptimalisatie Schadepreventie, Rijvaardigheid BBS voor chauffeurs en bovenaan stond Rijvaardigheid inclusief HNR.

Vrachtwagenchauffeurs en hun werkgevers moeten wel alert blijven op de naderende deadline van 10 september 2016. Praktijktrainingen kunnen namelijk maar met een beperkt aantal deelnemers gedaan worden. Daardoor kan er een tekort aan opleidingscapaciteit ontstaan. Chauffeurs hebben de keuze uit vijf praktijktrainingen en veertig theorietrainingen, die in 2013 door 867 opleidingsinstituten werden verzorgd. Dit is een toename ten opzichte van 2012, toen de nascholing werd verzorgd door 800 opleiders. Het aantal gevolgde uren kan een chauffeur zelf nakijken op www.mijnccvexamenhuis.nl.

Internationaal lijkt de balans voor Code 95 minder positief te zijn. In diverse landen moeten chauffeurs al dit jaar aan hun vakbekwaamheid voldoen en gaan dat niet halen. Verschillende Europese landen zouden daarom al grijpen naar uitstel, zo melden bronnen.

Bekijk alle nieuwsberichten

Plaats op uw profiel: LinkedIn