Oudere chauffeur moet vanaf 1 november geldig bewijs van vakbekwaamheid hebben

25-09-2020

Oudere chauffeur

Oudere vrachtwagenchauffeurs moeten vanaf 1 november een geldig bewijs van vakbekwaamheid hebben om nog de weg op te mogen. Veel chauffeurs dreigen deze deadline niet te halen.

Door de coronacrisis, magere communicatie over de nieuwe regel en de beperkte capaciteit bij het CBR kunnen ‘enkele honderden’ beroepschauffeurs de nascholing voor deze aantekening wellicht niet tijdig afronden, vreest Transport en Logistiek Nederland (TLN). Dus is dringend uitstel nodig.

Tot nu toe hebben beroepschauffeurs die geboren zijn vóór 1 juli 1955 nog een vrijstelling voor een zogeheten code 95 op het rijbewijs. Dit is een vereiste basiskwalificatie voor beroepschauffeurs op een vrachtauto en/of bus.

Einde aan uitzonderingspositie

Maar Brussel maakte een einde aan de uitzonderingspositie voor oudere chauffeurs en dwong Nederland om dit vast te leggen. Die wetswijziging gaat op 1 november in.

Vanaf dan geldt ook voor actieve beroepschauffeurs van 65 jaar en ouder zonder geldige code 95 op het rijbewijs een boete van minstens 800 euro. De chauffeur mag ook niet verder rijden en de verzekering dekt geen eventuele schade.

De doelgroep werd in augustus 2019 ingelicht over deze ingrijpende verandering. Maar daarna werd het stil. Vanwege de coronapandemie is het CBR enige maanden gesloten geweest. Ook nu is de capaciteit nog niet optimaal, aldus TLN.

Het CBR ontkent dat bij deze organisatie het probleem zit. ,,Het CBR geeft geen opleidingen voor code 95, wij verzorgen de registratie van de nascholingsuren. Daar zijn geen capaciteitsproblemen", aldus een zegsvrouw.

Hoe dan ook, de deadline nadert. ,,Deze mensen dachten ruim een jaar geleden na die brief: ‘Ik hoor nog wel wat ik moet doen.’ En nu dreigt het razendsnel voor hen mis te gaan”, ziet adviseur Caroline Blom van Transport en Logistiek Nederland. ,,Terwijl ze geboren zijn om op de weg te zitten.”

Overheid heeft zitten slapen

De minister moet deze groep aan de hand nemen en voor een oplossing zorgen

Wytske Postma (CDA)

CDA-Kamerlid Wytske Postma vindt dat de overheid hier ‘heeft zitten slapen’. ,,Wanneer de wet wordt veranderd met zulke ingrijpende gevolgen, dan moet je daar zorgvuldig over communiceren. De minister moet deze groep aan de hand nemen en voor een oplossing zorgen.”

Daar is VVD’er Remco Dijkstra het mee eens. ,,De coronacrisis is een goed argument richting Brussel om de invoering van de wet iets uit te stellen. Het kan niet zo zijn dat oudere chauffeurs straks hun brood niet meer kunnen verdienen, omdat ze hierdoor de weg niet meer op mogen.”

PVV-Kamerlid Roy van Aalst is woest op de minister en de coalitiepartijen. ,,De PVV heeft de minister hier keer op keer voor gewaarschuwd, maar ze laat het gewoon gebeuren. Onze chauffeurs wordt nu het werken onmogelijk gemaakt. De VVD en CDA stonden erbij en keken er naar. Schandalig!”

Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen laat weten dat ze, mede vanwege signalen van TLN, momenteel kijkt naar de invoeringsdatum van de wetswijziging. ,,Daarbij moeten we natuurlijk rekening houden met de heel beperkte ruimte die Europa hiervoor biedt.” Op korte termijn komt er duidelijkheid, belooft de bewindsvrouw. 

Bron: AD.nl

-- Update 25-09-2020 --

Na een oproep van TLN, berichtgeving in het Algemeen Dagblad en meerdere Kamervragen heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (IenW) besloten de ingangsdatum van de wetswijziging die de geldigheid van code 95 intrekt voor oudere beroepschauffeurs op te schuiven naar 1 december.

Bekijk alle nieuwsberichten

Plaats op uw profiel: LinkedIn