Ministeriële kennisgeving betreffende Code 95 in het buitenland

09-12-2013

Ministerie-van-Infrastructuur-en-Milieu.jpg
Oplossing voor onterechte boetes in het buitenland! 

Nederlandse chauffeurs krijgen onterecht boetes in andere EU-lidstaten vanwege onduidelijkheid over hun rijbewijs. Daar is nu een oplossing voor gevonden, met medewerking van het ministerie.

CNV Vakmensen krijgt regelmatig signalen over torenhoge boetes, die chauffeurs in het buitenland krijgen. Ook bij TLN, KNV, EVO en FNV komen dergelijke berichten binnen.

Boetes vanwege ontbreken 'Code 95'

Chauffeurs die internationaal rijden worden gevraagd naar de code 95 op hun rijbewijs. Hoewel in Europa afspraken zijn gemaakt dat deze vanaf 2016 op het rijbewijs moet staan, worden chauffeurs in andere lidstaten toch beboet als deze ontbreekt.

Hoe zit het precies?

De Europese richtlijn vakbekwaamheid regelt de verplichte nascholing voor beroepschauffeurs binnen Europa. Beroepschauffeurs moeten hierdoor iedere 5 jaar 35 uur nascholing volgen. Voor de chauffeurs die al werkzaam waren voordat de richtlijn is ingevoerd, biedt de richtlijn aan lidstaten de mogelijkheid om de eerste periode van nascholing te verkorten of te verlengen tot respectievelijk 3 en 7 jaar. Dit was bedoeld om de lidstaten de mogelijkheid te bieden om de invoering van de nascholing geleidelijk te laten plaatsvinden. Deze keuzemogelijkheid betekent dat er in de verschillende lidstaten andere termijnen gelden waarop chauffeurs een code 95 op het rijbewijs moeten voeren.

Nederland: uiterlijk 10 september 2016

Nederland heeft ervoor gekozen om de termijn tot 7 jaar te verlengen, maar het Verenigd Koninkrijk heeft dit niet gedaan. In Nederland moet een goederenchauffeur dus uiterlijk 10 september 2016 een code 95 hebben, zijn Britse evenknie echter 2 jaar eerder. Deze diversiteit in termijnen heeft de laatste tijd veel problemen veroorzaakt bij de handhaving in het buitenland. Heel vervelend voor de chauffeur en het bedrijf, zeker gezien het feit dat de aanhouding of boete onterecht is.

Oplossing

Daarom heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, in overleg met TLN, KNV, EVO, FNV en CNV, een ministeriële kennisgeving opgesteld, die de chauffeur kan overhandigen mocht hij of zij in het buitenland worden aangehouden. In deze kennisgeving wordt duidelijk gemaakt dat een Nederlandse chauffeur, met een rijbewijs afgegeven voor 10 september 2008 (bus) of 10 september 2009 (vrachtauto) nog geen code 95 op het rijbewijs hoeft te voeren. Deze verklaring is beschikbaar in meerdere talen, onderstaand zijn deze te downloaden.

Downloads:

 

Ministerie-van-Infrastructuur-en-Milieu.jpg

Bekijk alle nieuwsberichten

Plaats op uw profiel: LinkedIn